03 Disember 2009

Persoalan arah kiblat

Arah kiblat adalah di mana umat Islam menghadapkan diri mereka apabila menunaikan solat dan perkara-perkara yang disunat menghadap ke arahnya.

Ahli falak menakrifkan ia adalah arah ke kaabah yang terdekat di atas blob bumi. Ini berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud: Dan dari mana sahaja kamu keluar, palingkanlah wajahmu ke aras Masjidil Haram...(al-Baqarah: 149)

Disebabkan kedudukan Malaysia yang berada jauh dari Mekah, maka ulama berijtihad dalam menentukan arah kiblat. Sebabnya, ulama sepakat bahawa menghadap ke kiblat adalah syarat sah solat.

Bagi yang mengambil sikap tidak apa jika arah kiblat lari satu atau dua darjah, ketahuilah satu darjah bermakna kita lari 126 kilometer dari kaabah.

Bagi Mazhab Syafie ada tiga kaedah berhubung syarat sah menghadap kiblat:

1. Kiblat yakin - bagi orang yang berada di Masjidil Haram, wajib menghadapnya dengan yakin (melihat) atau menyentuhnya (bagi yang cacat penglihatan) atau dengan cara lain yang boleh dipastikan asal ada keyakinan.

2. Kiblat zonni - bagi yang berada jauh dari Masjidil Haram hendaklah menghadap ke arah masjid secara zonni iaitu melalui pertanyaan kepada mereka yang berpengetahuan seperti penduduk Mekah.

3. Ijtihad - Bagi seseorang yang berada di luar Tanah Suci Mekah, hendaklah menghadap ke arah Tanah Suci dengan tujuan menghadap Masjidil Haram atau kaabah. Ini bergantung kepada ijtihadnya untuk melaksanakan tuntutan syarak.


Kaedah menentukan kiblat

Terdapat pelbagai kaedah yang boleh digunakan bagi menentukan arah kiblat sama ada cara moden atau tradisional. Antaranya:

Berpandukan buruj orion

Buruj ini dikenali sebagai buruj kiblat atau bintang kiblat. Ia mempunyai tiga bintang berderetan iaitu Mityaka, An-Nilam dan an-Nitak.

Arah kiblat boleh diketahui dengan mengunjurkan ketiga-tiga bintang ini ke arah barat. Namun, buruj ini boleh kelihatan pada bulan tertentu sahaja iaitu:

a) Julai- Pada waktu subuh.

b) Disember- Kelihatan tinggi di langit pada waktu tengah malam.

c) Mac- Berada di tengah-tengah langir pada waktu maghrib.

Berpandukan bintang qutbi atau kutub

Bintang qutbi menunjukkan arah utara benar. Bintang ini terletak dalam buruj yang dinamakan 'Biduk Kecil' dan berada di hujung tangkai buruj.

Ia berada di langit Malaysia waktu tengah malam pada Julai hingga Disember setiap tahun. Arah kiblat boleh ditentukan berdasarkan perbezaan sudut sebanyak 68 darjah (bagi Malaysia) ke kiri dari bintang qutbi.

Berpandukan matahari terbenam

Kaedah ini semata-mata adalah tidak tepat. Sebabnya, matahari sentiasa berubah iaitu enam bulan ke utara dan enam bulan ke selatan.

Maka pengetahuan akan perbezaan azimut matahari terbenam dengan azimut kiblat amat penting bagi menentukan arah kiblat yang betul.

Matahari istiwa' di atas kaabah

Di Malaysia peristiwa ini akan berlaku dua kali setahun iaitu pada 28 Mei pukul 5.16 petang dan 16 Julai pukul 5.28 petang.

Apabila peristiwa ini berlaku, bayang-bayang sesuatu objek akan menunjukkan arah ke kaabah.

Perlu diingat, memandangkan fenomena ini berlaku waktu petang, maka bayang objek akan jatuh ke arah timur. Oleh itu, arah yang menunjukkan kiblat adalah bayang yang menghadap ke arah objek itu.

Tongkat istiwa'

Kaedah ini adalah kaedah tradisional bagi mendapatkan arah utara dan selatan pada sesuatu tempat. Ia bukan sahaja mudah tetapi tetapi. Bagaimanapun, ia perlu mengikut enam cara yang ditetapkan.

Penggunaan rubu' mujayyab

Ini adalah kaedah tradisional yang digunakan sejak berkurun lamanya. Alat serbaguna ini direka oleh seorang ahli falak yang terkenal di Syria pada abad ke-14 iaitu Ibn Syatir.

Ia berbentuk sukuan yang diguna bagi mengukur ketinggian matahari atau objek di langir, arah kiblat, waktu solat, kedudukan (longitud dan latitud) sesuatu tempat serta menyelesaikan masalah hitungan dengan mudah.

Penggunaan kompas

Kompas adalah alat yang mudah diperoleh dan diguna untuk menentukan arah kiblat. Cara menggunakannya perlu betul kerana alat tersebut amat sensitif dengan tarikan magnetik seperti besi, arus elektrik, alat elektronik dan sebagainya.

Namun ia masih boleh digunakan sebagai langkah ijtihad terakhir dalam menentukan arah kiblat. Kegunaannya adalah untuk peribadi sahaja.

Arah kiblat dalam kapal terbang dan laut

Jika penumpang tidak dapat menghadap kiblat disebabkan keuzuran atau kesukaran, maka dia wajib tunaikan solat pada waktu itu. Maka bolehlah dia melakukannya sekalipun tanpa menghadap kiblat demi menghormati waktu. Namun, ia wajib mengulanginya solat itu apabila tiba di destinasi.

Arah kiblat dalam hutan

Jika tersesat dalam hutan pada waktu malam sedangkan kita tidak dapat mengesan arah kiblat, ketika dalam darurat itu bolehkah menghadap ke arah mana pun yang kita anggap betul.

Pada ketika itu, yang paling penting ialah kiblat hati iaitu Allah SWT.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Custom Search