08 Jun 2010

Apakah yang menyebabkan logam berkarat?

Biasanya jika logam dibiarkan dalam satu tempoh masa tertentu, ia akan berkarat. Karat biasanya berlaku kerana besi biasanya telah bergabung dengan oksigen dan biasanya logam tulen tidak ditemui dalam alam semulajadi.

Logam yang berkarat adalah contoh hakisan satu proses elektrokimia yang melibatkan anod (logam yang memberikan elektron), elektrolut (cecair yang membantu pergerakan elektron) dan katod (logam yang menerima elektron.


Apabila satu kepingan logam berkarat, elektrolit membantu membekalkan oksigen kepada anod. Apabila oksigen bergabung dengan logam, elektron akan dibebaskan dan semasa ia bergerak melalui elektrolit ke katod logam anod akan hilang dibawa oleh aliran elektrik atau diubah kepada kation dalam bentuk karat. Bagi logam untuk berkarat ia memerlukan tiga unsur iaitu logam, air dan oksigen.

Apabila titisan air mengenai lapisan logam, dua perkara akan berlaku. Pertama, air yang merupakan elektrolit baik bergabung dengan karbon dioksida di udara bagi membentuk asid karbonik lemah; satu bentuk elektrolit lebih baik.

Apabila asid terbentuk dan logam mencair, air berkenaan mula berpecah kepada komponen hidrogen dan oksigen. Oksigen bebas dan logam tadi bergabung kepada logam oksida semasa proses melepaskan elektron.

Bahan kimia yang ditemui dalam air hujan dan air laut merupakan elektrolit yang lebih baik berbanding air biasa dan mempercepatkan proses pengaratan logam.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Custom Search